Met elkaar de juiste weg bewandelen
Kwaliteit
Op de Waldorfschool leren de kinderen hetzelfde als op iedere andere basisschool en daarnaast nog veel meer. Wij verzorgen, gebaseerd op de antroposofie, hoogwaardig onderwijs. Er wordt naar antwoorden gezocht op de ontwikkelingsvragen van elk individueel kind en de klas als groep. Kleuters en schoolkinderen hebben ieder hun eigen wereld waarin wij letterlijk en figuurlijk speelruimte bieden, kennis, vaardigheden en mogelijkheden aanreiken en het zoeken naar oplossingen nadrukkelijk stimuleren. Een breed onderwijspakket dat uitgaat van een evenwicht tussen cognitieve, sociaal-emotionele en motorische vaardigheden. Zo kan ieder kind vol vertrouwen met de verworven kennis en de ontwikkelde vaardigheden naar het vervolgonderwijs doorstromen. De Waldorfschool biedt een doorgaande leerlijn in onderwijs aan kinderen vanaf de kleuterleeftijd tot en met het voortgezet onderwijs.
Leerlingvolgsysteem
Op de Waldorfschool volgen we het Cito leerlingvolgsysteem vanaf klas 1, genaamd Leerling in beeld. Het leerlingvolgsysteem is een van de middelen die we inzetten om te onderzoeken of ons onderwijsaanbod door de kinderen beheerst wordt. Bij de kleuters wordt de ontwikkeling gevolgd met het kleutervolgsysteem van de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen.
Getuigschriften
Een bijzonder onderdeel van de rapportage op een vrijeschool is het getuigschrift, dat aan het einde van ieder schooljaar wordt uitgereikt. Het getuigschrift bevat naast de cognitieve vorderingen en vaardigheden van een kind ook een omschrijving van de sociaal-emotionele ontwikkeling, belangstellingsvoorkeur, concentratievermogen, kunstzinnig werk, talenten en zelfsturing. De leerkracht verwerkt de waarnemingen in een persoonlijke spreuk. Het is niet zomaar een spreuk, maar een persoonlijk groeidocument dat een inkijkje geeft in het wezen van het kind vanuit de blikrichting van de leerkracht.
Veiligheid
Scholen hebben de wettelijke verplichting om zorg te dragen voor de veiligheid binnen de school. In het sociale veiligheidsplan van de Waldorfschool wordt deze verplichting concreet gemaakt. Om de sociale veiligheid goed te monitoren zijn er diverse rollen en verantwoordelijkheden, zoals een intern begeleider, coördinator sociale veiligheid, aanspreekpersoon pesten, de antipestcoördinator, de aandachtsfunctionaris, de schoolmaatschappelijk werker, de regenboogtrainer en directie.
Ook gebruikt de Waldorfschool het instrument Sociaal-emotioneel functioneren. Dit instrument is onderdeel van Leerling in beeld en wordt jaarlijks afgenomen om zo de sociale veiligheid mede te monitoren. Monitoring is geen doel, maar een middel. Het doel is dat de school bijtijds weet wanneer leerlingen zich niet veilig voelen en zo nodig maatregelen kan nemen tot verbetering.
Het schoolveiligheidsplan is terug te vinden in het schoolplan.
Onderwijsinspectie
De onderwijsinspectie heeft een inspectiebezoek afgelegd in november 2022 en heeft de kwaliteit van de Waldorfschool als voldoende beoordeeld. Wij zijn onder andere geprezen voor ons pedagogische klimaat. Mocht u geïnteresseerd zijn in het inspectierapport dan verwijzen wij u naar de site van de onderwijsinspectie.